torsdag 6 mars 2014

En skärva historia

Gården vi bor på har gamla anor och har gått i arv i rakt nedstigande led sedan 1500-talet. I över 500 år har anfäder till mig traskat runt på dessa ägor. Slitit och brukat marken. Det är en väldigt häftig tanke och jag är glad att få vara en del i den historian.

Ibland önskar jag att det fanns någon som kunde berätta mer, eller att jag hade varit mer intresserad då det fanns människor runt mig som visste mer om gårdens och folkets historia. Min pappa var en duktig historieberättare likaså farmor och farfar. Tyvärr så finns de inte kvar i livet och jag minns inte alls så mycket av deras berättelser som jag hade önskat.

Huset vi nu bor i är byggt på 40-talet och innan dess fanns ett annat boningshus en så kallad Dalslandsstuga. Denna ansågs vara i så dåligt skick att den revs när nya huset byggdes.

 
Många av alla gamla foton har blivit spridda och därför blev jag så glad när jag en dag rotade i en låda med gamla papper och hittade detta fina kort på gamla stugan i Hult.

Till gården hörde några småhus, torp och andra uthus som nu bara är ruiner, endast stengrunden finns kvar. I en av dessa stengrunder hittade jag en skärva porslin. Så fin så fin och när man håller i den börjar tankarna om vad den har varit med om. Vem som ägt den, var den kommer ifrån, hur gammal den är och så vidare.

 
Tänk om ting kunde berätta....
 
Önskar er en fin dag!
//Annica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittar in! Lämna gärna en kommentar så blir jag så glad!