tisdag 22 oktober 2013

Medveten konsument och tacokrydda

Jag tog ett beslut för ett tag sedan som innebär att jag ska försöka bli en mer medveten konsument. Absolut inte militant eller hysterisk utan bara bättre i den mån jag orkar. Liten förändring är också förändring.
Detta betyder att jag kommer baka mer bröd nu när jag är föräldraledig.
Jag köper alltid KRAV-odlade bananer, kaffe, ibland även andra varor. Tittar efter närproducerade produkter samt vilka frukter och grönsaker det är säsong för.
Jag har en lapp i min plånbok med olika E-nummer man bör undvika.
Av olika anledningar (bla. på grund av risdrycksincidenten) serverar vi mest vatten att dricka till maten.
Mycket som man handlar går på rutin, vi handlar fortfarande halvfabrikat ibland men försöker att laga maten från grunden så ofta vi kan och orkar. Ibland måste det gå lite snabbt och då kan räddningen vara en paket korv!
I helgen åt vi tacos och jag gjorde en egen tacokryddmix som var supergod, helt utan E-nummer.

Tacokrydda
1msk chilipulver
1msk anchochchilipulver
1tsk paprikapulver
1tsk mald spiskummin
2tsk oregano
1tsk chiliflakes
3 krm salt
2krm råsocker
 
2-3 tsk krydda till ca 400g köttfärs.
 
 
 
Jag gjorde även en god dippsås till:
 
Lime och chilisås
 
4dl grekisk yoghurt
1msk sweet chili sås
1 pressad vitlöksklyfta
saft och skal från en lime
salt och peppar
 
För den som är intresserad finns det en sida på facebook som heter "Matfusket" där finns det mycket intressant att läsa.
Och jag är intresserad, vad gör Du för att bli en mer medveten konsument?!
 
//Annica




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittar in! Lämna gärna en kommentar så blir jag så glad!