lördag 20 oktober 2012

Boktips i regnrusket

Jag läser väldigt mycket och många böcker har jag glömt bort att jag läst i samma stund jag lägger ifrån mig dem. Men vissa stannar kvar och dem tipsar jag gärna om!

Nu har jag precis läst färdigt boken "Innan du dog" Av Camilla Grebe / Åsa Träff. Det är tredje boken i en serie om terapeuten Siri. Det är en spänningsroman som handlar om det förflutna och nuet. Om ungdomligt övermod och medelålders resignation. Om ett brott och om vilka följder en fruktansvärd hemlighet kan få långt senare och långt utanför en inre krets. Det handlar om hur tillit kan förstöras för alltid när de man tror står en närmast sviker. Handlingen rör sig växelvis mellan nutid och sent åttiotal, där framgång och status är det som räknas i den framväxande yuppieeran.
Mycket läsvärd.
De tidigare böckerna heter; "Någon sorts frid" och "Bittrare än döden".

 
 En sak som fascinerar mig är barns förmåga att bearbeta nya upplevelser. Hur man genom lek kan utvecklas och lära sig så otroligt mycket saker.
Våra barn lever i en så skyddad värld så det är svårt för dem att ta till sig att världen kan se annorlunda ut på andra ställen. Samtidigt är de fortfarande "små" och behöver inte ta del av massa elände, det lär de bli varse tids nog... Men härom veckan tog jag tillfället i akt att prata om "världens barn"-kampanjen som pågår samt att de fick varsin peng att stoppa i insamlingsbössan hos tanten i affären.
Så gissa vad som lekts här hemma med låtsas pengar och kaffekanna?! Till detta kommer en liten föreläsning om stackars barn som inte har någon mat, medicin eller kanske inte ens hem eller skola.
En liten missuppfattning skulle kunna vara att dessa barn troligen bor på Cypern (för dit skulle förskolekompisen på semester...)!

 
Lev väl och skänk en slant till Världens barn!
//Annica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittar in! Lämna gärna en kommentar så blir jag så glad!