lördag 22 oktober 2011

Så var det lördag igen. Gubben är på tur med jobbet sedan i torsdags och jag har varit gräsänka sedan dess med två arga och griniga barn. Nu är han efterlängtad på många sätt!! Tålamodet tryter....
Gräsänka ja, det är ett konstigt ord har funderat på varifrån det kommer. Någon som vet? För den som är intresserad kommer förklaringen här:  (enligt Wikipedia)
Ordet gräsänka är känt redan på 1700-talet, och kommer från det lågtyska graswed(e)we som betyder förförd och övergiven flicka. Förledet syftar antagligen på förförelse i det fria. Därefter har ordet fått en lite annan innebörd, då betydelsen har gått från förförd och övergiven, till tillfälligt ensam.
Så nu vet vi.

Renovering av "lillestugan" fortskrider. Dessvärre är den i sämre skick än befarat. Verkar som vi får bryta upp hela trägolvet... ja,ja. Det får bli ett långtidsprojekt inget som måste bli klart i en hast. Tanken och drömmen om denna lilla stuga är att kunna använda den som gäststuga. Det finns mycket smått och gott att gå genom, denna gången hittade jag flera små silverfat samt gamla julgransljus hållare. Nästan som julafton!! Svårt att fota när det aldrig blir riktigt ljust på dagen men här kommer några mindre bra bilder ändå:



Förkylningstider är det och nu har även jag snuvat till, när gubben kommer hem så ska jag bädda ner mig så jag kan vila i form till nästa arbetsvecka.

/Annica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittar in! Lämna gärna en kommentar så blir jag så glad!